CENA MEDU: Pohled na lékařství za dob komunismu

Pouze málo dnešních mediků by dokázalo pochopit fungování systému lékařství za komunistického režimu v Československu. Ať už šlo o lehká zranění či záchranu lidského života, vše muselo probíhat v souladu s tehdejší ústavou. Pro dárce za hranice se mohlo až s podpisem všech papírů a povolením. Lidské životy se v té době posunuly až na druhé místo za režimem. Pro některé lékaře však byla záchrana a pomoc nemocným přednější, a tak kolikrát museli riskovat svou profesi i čest pro druhé.  Skvělý náhled do této situace nám představuje film Cena medu z roku 1986.

Děj se odehrává v Krkonoších, kde má chatu děda hlavního hrdiny, Péti (Jakub Zděněk). Po zjištění, že na rodinnou dovolenou nepojede otec, se v dětském rozhořčení rozuteče po zahradě a nešťastnou náhodou srazí včelí roj, který ho zavalí. Dostane nespočet žihadel a s tím i vysokou dávku včelího jedu, která u něj způsobí anafylaktický šok. V ten moment u něj začíná boj o život.

Pětiletý Péťa je ihned převezen do nejbližší nemocnice, jež je bohužel malá, a tím pádem, nemá mnoho potřebného vybavení i personálu. Do „špitálu“ je tedy povolán doktor Vrba (Oldřich Vlach), který má s podobným případem již zkušenosti, avšak kvůli neověřené formě léčby, dopadl tragicky. I přesto se ale lékaři rozhodnou metodu vyzkoušet znovu a začne probíhat boj o pomoc po celém území Česka i v nejbližším zahraničí.

Jelikož byl snímek natočený před 35 lety, kamera i zvuk nejsou úplně v nejlepší kvalitě, nicméně dojem z filmu by Vám to zkazit nemělo, naopak to filmu dodá atmosféru minulosti.

Stejně jako v dnešní době, i dříve byly pro diváky velmi atraktivní filmy a seriály z doktorského prostředí. Své o tom vypovídají seriály Sanitka, Nemocnice na kraji města, nebo Když se slunci nedaří. Bohužel, jsou čím dál více tyto seriály a filmy zaměřené na vztahy než na samotný nemocniční děj. Cena medu je proto jeden z mála filmových zážitků, které vás vtáhnout do nemocničního prostředí dřívější doby.

Cena medu, podle mě, nepatří mezi snímky, bez kterých byste nemohli žít. Dějová linka filmu bohužel nepatří mezi ty, kde byste ke konci seděli u televize a kousali nehty ze stresu, jak to dopadne, ale i přesto na něm obdivuji to, že je opravdu na 100% zaměřený na urgentní medicínu a pediatrii. Věřím, že pro jedince, kteří se nechtějí orientovat v lékařském prostředí, může být tento film naprosto nudný, proto bych jej doporučila spíše těm se zálibou v medicíně. (ib)

snímky: ČSFD; iprima.cz